Obecny czas: Śro Paź 01, 2014 7:56 am

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




 Strona 1 z 1 [ 1 post ] 
Czy uważasz że baza wiedzy o heli powinna być dalej rozbudowywana?
 Tak, poszukuję takich materiałów  67%  67%  [ 4 ]
 Nie, mam tego dosyć w Internecie  33%  33%  [ 2 ]
 Nie jestem pewny, potrzebuję więcej (albo innych) szczegółów  0%  0%  [ 0 ]
 Inne opcje  0%  0%  [ 0 ]
Razem głosów : 6

Autor Wiadomość
 Temat postu: Baza wiedzy - co to jest ten żyroskop i jak działa?
PostWysłany: Śro Kwi 15, 2009 3:46 pm 
Awatar użytkownika

Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 5:03 pm
Posty: 132
Miejscowość: UK
ŻYROSKOP (ang- gyro)

Image

UKŁAD ELEKTRONICZNY, służący do wspomagania sterowania. Typowym zastosowaniem jest stabilizacja pracy śmigła ogonowego w śmigłowcu, chociaż można go też stosować do innych elementów sterowania modelem śmigłowca, czy samolotu.

Żyro jest podpinane do odbiornika (np. kanał lewo-prawo), a do żyra z kolei jest wpięty przewód od serwa steru.

Żyroskopy generalnie dzielimy na:
- zwykłe, tzn. przeciwdziałające obrotowi tylko w chwili, gdy on następuje,
- z funkcją Head Lock (inaczej zwaną AVCS, Head Hold , itd...) zdolne do samoczynnego utrzymania kierunku i korygowania odchyleń.

Działanie Head Lock (HL) można porównać do autopilota. Sterując modelem z takim żyro nie musimy ciągle korygować ogona, żyroskop sam o niego zadba. Przy wytrąceniu z równowagi żyro tak steruje serwem, żeby wrócić z powrotem do ustawionego kierunku. Ma to szczególne znaczenie w wietrznych warunkach.
Oczywiście, jeżeli pilot sam wykonuje ruchy lewo-prawo, żyro z HL "nie wtrąca się" i nie przeszkadza w sterowaniu. Układ elektroniczny sprawdza, czy ruch jest wywołany ruchem serwa i nawet, jeżeli w trakcie sterowania dostaniemy podmuch w ogon, żyro "dołoży" swoją korektę do naszego ruchu. Dobrej jakości żyro nie jest tanie (kilkaset zł), ale bezpieczeństwo i komfort lotu są tego warte. Poza tym typowy model śmigłowca to koszt często ponad 1 000 zł

W praktyce oznacza to, że ogon "stoi jak zamurowany", pozwalając skupić się na manewrach. Pod jednym jednak warunkiem: do modelu śmigłowca musimy użyć szybkiego serwa z metalowymi trybami. Firmy często oferują dedykowane serwa do danych żyroskopów.

Sprawdziłem też działanie żyra z HL w lekkim modelu Extra 260, gdzie latając w wietrznych warunkach, uzyskałem dużą stabilizację wysokości, co miało szczególne znaczenie przy podchodzeniu do lądowania na klapach.

Film doskonale pokazujący instalację i działanie żyroskopu:
http://www.youtube.com/watch?v=f6gbDex7C3g

===================================
Admin, proszę o podpięcie, będę dodawał kolejne opisy



_________________
Od śmigła...
Sławek
   
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
 Strona 1 z 1 [ 1 post ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do: