Chciałbym przedstawić swoją poradę, ale jest ona trochę długa

Czasami potrzebujemy małej podstawki pod model, lecz wszystkie ramki jakie mamy są za duże. Postaram się opisać jak łatwo przerobić starą ramkę do zdjęć, oraz jak wykonać proste podłoże dla modeli w skali 1/72.
Potrzebujemy:
-Ramkę do zdjęć.
-Arkusz balsy.
-Klej CA
-Szpachlówkę do drewna.
-Dwa rodzaje papieru ściernego,
jeden o gradacji w granicach 1200,
oraz drugi o gradacji około 300.
Do wykonania podłoża potrzebować będziemy:
-Plasteliny
-Piasku
-Trawki elektrostatycznej
-Kleju do modeli
-Farb akrylowych
-Pasteli
-Starego pędzla
-Drobnych kamieni

Na zdjęciu poniżej przedstawiony jest arkusz balsy, o wymiarach 10 cm na 100 cm, o grubości 3 mm. Wykorzystany on zostanie do zrobienia "podwyższenia" ramki.

Stara ramka, o wymiarach za dużych dla małego modelu w skali 1/72...
Ramka którą wykonam będzie miała długość zewnętrzną 13 cm, a szeroka będzie na 10,5 cm.

Na początku należy pociąć starą ramkę, nie powinno to nikomu przysporzyć większych kłopotów, polecam najpierw narysować sobie linie na ramce pod kątem 45 stopni, a następnie ramkę przeciąć wzdłuż tych linii brzeszczotem do drewna, po czym miejsca łączenia wyszlifować miniszlifierką.

Gdy już wytniemy odpowiednie narożniki należy je wyszlifować ze starej farby, a następnie połączyć ze sobą. Ja, po odpowiednim dopasowaniu, skleiłem je klejem cyjanoakrylowym, po czym zaszpachlowałem szpachlą Wamodu. Szpachla ta nadaje się nie tylko do modeli plastikowych, ale również do drewna, metalu i wielu innych tworzyw.

Po wyschnięciu szpalchlówki, ostrożnie odcinamy jej nadmiar nożykiem do tapet, po czym przechodzimy do szlifowania. Ramkę szlifowałem papierem o bardzo dużej gradacji, można oczywiście stosować kilka rodzajów papierów, a cały proces szlifowania będzie trwał wtedy krócej.
Ramkę tę szpachlowałem i szlifowałem dwukrotnie, po czym udało mi się uzyskać idealnie gładką powierzchnię.

Kolejnym etapem jest wycięcie ścianek bocznych podstawki. Wysokość tych elementów w moim przypadku wynosiła 7 cm. Należy pamiętać też o tym, aby słoje na drewnie układały się poziomo, a nie pionowo.
Aby podstawka ładnie wyglądała, szerokość ścian bocznych należy mierzyć wewnątrz podstawki co do milimetra. Ścianki boczne należy potem wyszlifować pod kątem 45 stopni, tak aby dokładnie do siebie przylegały.


Na tym etapie wykonujemy też patyczki o grubości 3x3 mm. Nie muszą być one idealnie równe, ani wyszlifowane. Posłużą jako podpórka do przyklejenia górnego denka.

Ścianki powinny przylegać do siebie ciasno, dlatego też należy uważać aby nie pokaleczyć balsy przy wkładaniu ścianek do ramki.
Jak widać balsa będzie się rozchodziła, należy skleić każdą ściankę z sąsiednią, mocno je dociskając. Ja do tego celu, po raz kolejny, użyłem kleju CA.


Następnie wklejamy do wnętrza podstawki podpórki. Powinny być one jednakowej długości, tak aby "wieczko" podstawki znajdowało się na równym poziomie.
Oczywiście nie ma to większego znaczenia, bo denko później i tak zostanie przykryte plasteliną.
Odległość między górną granicą ściany, a końcem wklejonego patyka powinna wynosić około 1-2 cm.

Jak widać wielkość podstawki jest niewiele większa od wielkości pudełka zapałek...



Następnie wycinamy prostokąt o wymiarach takich jak wewnętrzne wymiary naszej ramki.
Możemy wyciąć dwa prostokąty z których jeden posłuży nam jako dno (wklejane na sam dół) oraz jako górna podstawa.

Etap budowy podstawki mamy już za sobą, zajmę się teraz wykonaniem terenu.
Aby plastelina lepiej trzymała się balsy, nakleiłem sporą ilość balsowych odpadków, które powstały podczas budowy.

Rozpoczynamy nakładanie plasteliny. Należy teraz też znaleźć miejsce "złotego środka", można go obliczyć za pomocą np. kalkulatora na tej stronie: http://taat.pl/narzedzia/zloty_podzial/ Punkt ten należy zaznaczyć na naszej podstawce, i wg. niego rozplanować całą resztę.

Patyk, wyznaczający ten punkt, zostanie później oczywiście usunięty.

Gdy już uformujemy nasze podłoże, należy je teraz wygładzić. Jeżeli chcemy uzyskać efekt błota lub nierówności terenu należy plastelinie nadać odpowiednią fakturę. Jednak w skali 1/72 pod trawę i drogi polecam gładką powierzchnię.

Teraz przystępujemy do przysypania terenu posypkami. W tym celu należy obficie polać plastelinę klejem modelarskim w miejscu gdzie chcemy przykleić posypkę. Następnie nałożyć jej odpowiednią ilość i delikatnie docisnąć do podłoża. Jako imitacja piasku, na podstawce, posłużył mi piasek kwarcowy, używany w akwarystyce.
W plastelinę możemy też wcisnąć jakieś dodatki, np. kamienie lub wystające korzenie.


Siejąc trawę, starajmy się naśladować rzeczywiste, naturalne ukształtowanie terenu.

Teraz przystąpimy do wykonania wysokiej trawy. W tym celu należy obciąć z dużego pędzla pukiel włosów, i zalać go od spodu klejem CA. Należy wykonać kilka, kilkanaście, kępek trawy, różnych od siebie, które potem utworzą zarośla.


Wbijając wysokie trawy do podłoża, przyklejamy je klejem CA.

Teraz przystąpimy do malowania.
Całość podstawki(droga + trawa + dół wysokiej trawy), malujemy farbą A53 Pactry, która idealnie imituje suchy grunt. Za pierwszym razem możemy użyć rozcieńczonej farby, która wniknie do wszystkich zakamarków. Gdy farba jest jeszcze mokra, różnicujemy kolor drogi startymi na proszek pigmentami.

Trawę malujemy kilka razy farbą A34 Pactry, aż uzyskamy zadowalający odcień. Nie należy nabierać zbyt dużo farbki naraz, aby nie zalać trawy.

Po wyschnięciu farby na niskiej trawie, należy ją przeczesać twardym pędzlem, pomoże to rozdzielić pojedyncze źdźbła od siebie.
Końcówki wysokiej trawy można pomalować metodą suchego pędzla na odpowiadający nam kolor, ja do tego celu użyłem Pactry A51.


Po oczyszczeniu brzegów podstawki z resztek farby, plasteliny i posypek, możemy przystąpić do malowania podstawki. Najlepiej użyć ciemnego koloru bejcy. Swoją podstawkę pomalowałem trzykrotnie bejcą wodną z akrylem koloru mahoniowego.

Drewno można pomalować świecącym lakierem bezbarwnym, lecz ja postanowiłem zostawić je matowym.
Gdy podstawkę mamy już gotową, pozostaje nam nakleić na przednią ściankę plakietkę z nazwą i skalą modelu !


