Strona 1 z 1

Błyszczące kalki

PostWysłany: Śro Paź 26, 2011 10:12 am
przez siepra
Cześć!
Sklejony model psiknąłem matowymi akrylami modelmaster. Powierzchnia wyszła fajnie - taka satynowa, sami wiecie. Zrobiłem próbę z kalkami. Kładą się ładnie bez srebrzenia czy marszczenia. Ale niestety są błyszczące. Czy aby zniwelować ten efekt wystarczy, że gotowy model prysnę na koniec lakierem akrylowym półmatowym np. 4636 Flat Clear Acryl 30ml.
Czy warstwa takiego lakieru przywróci jednolitą matową powierzchnię? I czy można ją bezpieczniebrudzić potem olejami?
Czy może jest inny sposób na zmatowienie kalkomanii - coś słyszałem o rozcieńczonym wamodzie - ale boję się o zniszczenie malowania. I jeszcze jedno: sido nie wchodzi w grę, zniszczyłem nim kalkomanie na 2 modelach i nic do niego mnie nie przekona.
Być może w razie potrzeby jutro dodam zdjęcia.

Re: Błyszczące kalki

PostWysłany: Śro Paź 26, 2011 10:30 am
przez Artur Domański
Połóż lakier półmatowy i będzie OK.
Ale lakier musi być akrylowy

Re: Błyszczące kalki

PostWysłany: Śro Paź 26, 2011 12:00 pm
przez robert.bednarczyk
siepra napisał(a):Cześć!
Sklejony model psiknąłem matowymi akrylami modelmaster. Powierzchnia wyszła fajnie - taka satynowa, sami wiecie. Zrobiłem próbę z kalkami. Kładą się ładnie bez srebrzenia czy marszczenia. Ale niestety są błyszczące. Czy aby zniwelować ten efekt wystarczy, że gotowy model prysnę na koniec lakierem akrylowym półmatowym np. 4636 Flat Clear Acryl 30ml.
Czy warstwa takiego lakieru przywróci jednolitą matową powierzchnię? I czy można ją bezpieczniebrudzić potem olejami?
Czy może jest inny sposób na zmatowienie kalkomanii - coś słyszałem o rozcieńczonym wamodzie - ale boję się o zniszczenie malowania. I jeszcze jedno: sido nie wchodzi w grę, zniszczyłem nim kalkomanie na 2 modelach i nic do niego mnie nie przekona.
Być może w razie potrzeby jutro dodam zdjęcia.


No to jak chciałeś już się odzywam. Mój dzisiejszy post dot. klejenia kalkomanii jest w tej mierze częściowo aktualny, gdyż zachowanie opisanej tam procedury spowoduje, że cały, oklejony model będzię w miarę jednolicie błyszczał. To też umożliwi jego równomierne, jednolite zmatowienie - łącznie z kalkami, choć te wykazują niejednokrotnie spory upór w błyszczeniu. Więc trzeba model matowić czy satynować do skutku, pamiętając by się nie spieszyć i każdorazowo nakładać cieniutkie wartstwy lakieru. W przeciwnym wypadku, gdy kalkę zalejesz lakierem może ona popękać na kształt nieregularnej mozajki podłogowej - tak się wymądrzam ale sam parę razy taki mądry nie byłem i doprowadziłem do spękania. W takiej sytuacji mamy problem bo poszczególne elementy spękanej kalki najczęściej się nieco kurczą i wyłazi kolor powierzchni modelu. Można to uratować, retuszując b.delikatnie pędzelkiem o ile zdołamy dobrać odpowiedni kolor ale niestety najczęściej kalka nadaje się do usunięcia.
Słyszałem też o metodzie matowienia kalkomanii lakierem jeszcze na arkuszu, przed nałożeniem ale sam nie próbowałem więc za efekt nie ręczę. Jednak podstawą prawidłowego przyklejenia kalkomanii jest odpowiednie przygotowanie powierzchni i doprowadzenie jej do w miarę idealnej gładkości. Ja także kalki wycinam specjalnymi nożyczkami "Tamiyi" - oczywiście na tyle na ile jest to obiektywnie możliwe. Jednak jest to ryzykowne bo może doprowadzić do jej pęknięcia. W ogóle dla mnie oklejanie modelu to najbardziej stresujący moment - bo wszystko już niby prawie gotowe, a jeszcze wiele można zepsuć. To tyle z teorii - zabieraj się za prakykę bo tylko to da Ci odpowiednie umiejętności.
Absolutnie natomiast nie ryzykowałbym brudzenia modelu malowanego akrylami farbami olejnymi - w drugą stronę parę razy kiedyś próbowałem i było ok. Lepiej użyj suchych pigmentów, pasteli, jakiegoś akrylowego washa ale nie farb olejnych, które z tego co wiem na ogół wykonane są na bazie dość agresywnych syntetyków. Pozdrawiam. RB.

Re: Błyszczące kalki

PostWysłany: Śro Paź 26, 2011 2:13 pm
przez siepra
Dzięki za pomoc. Jutro może zrobię próbę z lakierem o ile kupię i zobaczymy. Ewentualnie zamieszczę zdjęcia efektów.

Re: Błyszczące kalki

PostWysłany: Pią Paź 28, 2011 4:37 pm
przez siepra
Oto efekty prób, może komuś ułatwią życie:
kalka położona bezpośrednio na model
Image
Image

i po polakierowaniu
Image
Image

Ślady po kalce zniknęły, co prawda w liniach podziały kalka jest podniesiona ale nie to było celem eksperymentu. Efekt jest ok zobaczymy co wyjdzie na modelu.

Re: Błyszczące kalki

PostWysłany: Śro Lis 02, 2011 12:17 pm
przez Sebastian K
No to trzeba zmiękczyć kalki :) płynem i dopiero dać akrylowy bezbarwny.