[MKP] Podstawka pod model

Tu dyskutujemy na temat technik stosowanych w modelarstwie redukcyjnym

[MKP] Podstawka pod model

Postprzez demon » Sob Kwi 25, 2009 7:42 pm

Witam,

Chciałbym przedstawić swoją poradę, ale jest ona trochę długa :) więc jeżeli można zgłaszać jedynie krótkie porady, takie jak porady innych użytkowników, proszę o informację.

Czasami potrzebujemy małej podstawki pod model, lecz wszystkie ramki jakie mamy są za duże. Postaram się opisać jak łatwo przerobić starą ramkę do zdjęć, oraz jak wykonać proste podłoże dla modeli w skali 1/72.

Potrzebujemy:
-Ramkę do zdjęć.
-Arkusz balsy.
-Klej CA
-Szpachlówkę do drewna.
-Dwa rodzaje papieru ściernego,
jeden o gradacji w granicach 1200,
oraz drugi o gradacji około 300.

Do wykonania podłoża potrzebować będziemy:
-Plasteliny
-Piasku
-Trawki elektrostatycznej
-Kleju do modeli
-Farb akrylowych
-Pasteli
-Starego pędzla
-Drobnych kamieni

Image

Na zdjęciu poniżej przedstawiony jest arkusz balsy, o wymiarach 10 cm na 100 cm, o grubości 3 mm. Wykorzystany on zostanie do zrobienia "podwyższenia" ramki.
Image

Stara ramka, o wymiarach za dużych dla małego modelu w skali 1/72...
Ramka którą wykonam będzie miała długość zewnętrzną 13 cm, a szeroka będzie na 10,5 cm.
Image

Na początku należy pociąć starą ramkę, nie powinno to nikomu przysporzyć większych kłopotów, polecam najpierw narysować sobie linie na ramce pod kątem 45 stopni, a następnie ramkę przeciąć wzdłuż tych linii brzeszczotem do drewna, po czym miejsca łączenia wyszlifować miniszlifierką.

Image

Gdy już wytniemy odpowiednie narożniki należy je wyszlifować ze starej farby, a następnie połączyć ze sobą. Ja, po odpowiednim dopasowaniu, skleiłem je klejem cyjanoakrylowym, po czym zaszpachlowałem szpachlą Wamodu. Szpachla ta nadaje się nie tylko do modeli plastikowych, ale również do drewna, metalu i wielu innych tworzyw.

Image

Po wyschnięciu szpalchlówki, ostrożnie odcinamy jej nadmiar nożykiem do tapet, po czym przechodzimy do szlifowania. Ramkę szlifowałem papierem o bardzo dużej gradacji, można oczywiście stosować kilka rodzajów papierów, a cały proces szlifowania będzie trwał wtedy krócej.
Ramkę tę szpachlowałem i szlifowałem dwukrotnie, po czym udało mi się uzyskać idealnie gładką powierzchnię.

Image

Kolejnym etapem jest wycięcie ścianek bocznych podstawki. Wysokość tych elementów w moim przypadku wynosiła 7 cm. Należy pamiętać też o tym, aby słoje na drewnie układały się poziomo, a nie pionowo.

Aby podstawka ładnie wyglądała, szerokość ścian bocznych należy mierzyć wewnątrz podstawki co do milimetra. Ścianki boczne należy potem wyszlifować pod kątem 45 stopni, tak aby dokładnie do siebie przylegały.

Image
Image

Na tym etapie wykonujemy też patyczki o grubości 3x3 mm. Nie muszą być one idealnie równe, ani wyszlifowane. Posłużą jako podpórka do przyklejenia górnego denka.

Image

Ścianki powinny przylegać do siebie ciasno, dlatego też należy uważać aby nie pokaleczyć balsy przy wkładaniu ścianek do ramki.
Jak widać balsa będzie się rozchodziła, należy skleić każdą ściankę z sąsiednią, mocno je dociskając. Ja do tego celu, po raz kolejny, użyłem kleju CA.

Image
Image

Następnie wklejamy do wnętrza podstawki podpórki. Powinny być one jednakowej długości, tak aby "wieczko" podstawki znajdowało się na równym poziomie.
Oczywiście nie ma to większego znaczenia, bo denko później i tak zostanie przykryte plasteliną.
Odległość między górną granicą ściany, a końcem wklejonego patyka powinna wynosić około 1-2 cm.

Image
Jak widać wielkość podstawki jest niewiele większa od wielkości pudełka zapałek... :D
Image
Image

Następnie wycinamy prostokąt o wymiarach takich jak wewnętrzne wymiary naszej ramki.
Możemy wyciąć dwa prostokąty z których jeden posłuży nam jako dno (wklejane na sam dół) oraz jako górna podstawa.

Image

Etap budowy podstawki mamy już za sobą, zajmę się teraz wykonaniem terenu.

Aby plastelina lepiej trzymała się balsy, nakleiłem sporą ilość balsowych odpadków, które powstały podczas budowy.

Image

Rozpoczynamy nakładanie plasteliny. Należy teraz też znaleźć miejsce "złotego środka", można go obliczyć za pomocą np. kalkulatora na tej stronie: http://taat.pl/narzedzia/zloty_podzial/ Punkt ten należy zaznaczyć na naszej podstawce, i wg. niego rozplanować całą resztę.

Image

Patyk, wyznaczający ten punkt, zostanie później oczywiście usunięty.

Image

Gdy już uformujemy nasze podłoże, należy je teraz wygładzić. Jeżeli chcemy uzyskać efekt błota lub nierówności terenu należy plastelinie nadać odpowiednią fakturę. Jednak w skali 1/72 pod trawę i drogi polecam gładką powierzchnię.

Image

Teraz przystępujemy do przysypania terenu posypkami. W tym celu należy obficie polać plastelinę klejem modelarskim w miejscu gdzie chcemy przykleić posypkę. Następnie nałożyć jej odpowiednią ilość i delikatnie docisnąć do podłoża. Jako imitacja piasku, na podstawce, posłużył mi piasek kwarcowy, używany w akwarystyce.
W plastelinę możemy też wcisnąć jakieś dodatki, np. kamienie lub wystające korzenie.

Image
Image

Siejąc trawę, starajmy się naśladować rzeczywiste, naturalne ukształtowanie terenu.

Image

Teraz przystąpimy do wykonania wysokiej trawy. W tym celu należy obciąć z dużego pędzla pukiel włosów, i zalać go od spodu klejem CA. Należy wykonać kilka, kilkanaście, kępek trawy, różnych od siebie, które potem utworzą zarośla.

Image
Image

Wbijając wysokie trawy do podłoża, przyklejamy je klejem CA.
Image

Teraz przystąpimy do malowania.
Całość podstawki(droga + trawa + dół wysokiej trawy), malujemy farbą A53 Pactry, która idealnie imituje suchy grunt. Za pierwszym razem możemy użyć rozcieńczonej farby, która wniknie do wszystkich zakamarków. Gdy farba jest jeszcze mokra, różnicujemy kolor drogi startymi na proszek pigmentami.
Image

Trawę malujemy kilka razy farbą A34 Pactry, aż uzyskamy zadowalający odcień. Nie należy nabierać zbyt dużo farbki naraz, aby nie zalać trawy.

Image

Po wyschnięciu farby na niskiej trawie, należy ją przeczesać twardym pędzlem, pomoże to rozdzielić pojedyncze źdźbła od siebie.

Końcówki wysokiej trawy można pomalować metodą suchego pędzla na odpowiadający nam kolor, ja do tego celu użyłem Pactry A51.

Image
Image

Po oczyszczeniu brzegów podstawki z resztek farby, plasteliny i posypek, możemy przystąpić do malowania podstawki. Najlepiej użyć ciemnego koloru bejcy. Swoją podstawkę pomalowałem trzykrotnie bejcą wodną z akrylem koloru mahoniowego.

Image

Drewno można pomalować świecącym lakierem bezbarwnym, lecz ja postanowiłem zostawić je matowym.

Gdy podstawkę mamy już gotową, pozostaje nam nakleić na przednią ściankę plakietkę z nazwą i skalą modelu !

Image
Image
Image
Pozdrawiam, Ćmachu !
Image
Awatar użytkownika
demon
 
Posty: 61
Rejestracja: Wto Mar 01, 2005 10:20 am
Miejscowość: Sosnowiec

Postprzez filip-orzech » Sob Kwi 25, 2009 8:45 pm

Pomysł ciekawy.Wykonanie ciekawe.Ja jednak zróżnicowałym kolor trawy.
Jedyne "ale" tego poradnika jest to, że Payoprasa opisała już jak zrobić podstawke w którejś z części "Dioramy" ;o)
No i tak jak wspomniałeś poradnik jest dłuuuugi.
"Lepiej walczyć za coś, niż żyć bez celu." generał George S. Patton

Image
Image
Awatar użytkownika
filip-orzech
 
Posty: 131
Rejestracja: Czw Sty 03, 2008 3:16 pm

Postprzez rafałekwnuk » Nie Kwi 26, 2009 7:07 am

Super , gdy tylko zobaczyłem to na warsztacie , od razu posikałem się z zachwytu :D Ale to wszystko malowane aerografem ,tak? :(
rafałekwnuk
 
Posty: 1684
Rejestracja: Śro Sty 16, 2008 8:04 pm

Postprzez demon » Nie Kwi 26, 2009 9:54 am

Szkoda, że już opisała, ale mam nadzieję, że może komuś się jeszcze przyda :D

Wszystko, trawa, drewno, piasek, malowane pędzlami :P
Pozdrawiam, Ćmachu !
Image
Awatar użytkownika
demon
 
Posty: 61
Rejestracja: Wto Mar 01, 2005 10:20 am
Miejscowość: Sosnowiec

Postprzez kowal92 » Nie Kwi 26, 2009 10:07 am

Efekt twojej pracy, i wzgląd na materiały oraz ich dostępność motywują do zrobienia czegoś takiego, efekt jest olśniewający.
kowal92
 
Posty: 76
Rejestracja: Pon Sty 12, 2009 8:23 pm

Postprzez marek d » Nie Kwi 26, 2009 10:33 am

Bardzo fajnie, że zamieściłeś tą relacje z budowy podstawki. Nie każdy czyta payoprasę.
Awatar użytkownika
marek d
 
Posty: 2188
Rejestracja: Pon Paź 25, 2004 5:25 pm
Miejscowość: Oborniki Wlkp.

Postprzez filip-orzech » Nie Kwi 26, 2009 11:10 am

DYZIO napisał(a):Bardzo fajnie, że zamieściłeś tą relacje z budowy podstawki. Nie każdy czyta payoprasę.


Dlatego jest coś takiego jak forum modelarskie i dział "Modelarstwo redukcyjne-plastik" ;o)

Ale tak jak napisałem wcześniej wykonanie podstawki jest bardzo fajne i napewno nie jeden skorzysta z tej opcji ( ja pewnie będę jedną z nich).
"Lepiej walczyć za coś, niż żyć bez celu." generał George S. Patton

Image
Image
Awatar użytkownika
filip-orzech
 
Posty: 131
Rejestracja: Czw Sty 03, 2008 3:16 pm

Postprzez marek d » Nie Kwi 26, 2009 12:01 pm

filip-orzech napisał(a):
DYZIO napisał(a):Bardzo fajnie, że zamieściłeś tą relacje z budowy podstawki. Nie każdy czyta payoprasę.


Dlatego jest coś takiego jak forum modelarskie i dział "Modelarstwo redukcyjne-plastik" ;o)



...i Kolega to tu umieścił. Dlatego Twój tekst o payoprasie był nie na miejscu
Awatar użytkownika
marek d
 
Posty: 2188
Rejestracja: Pon Paź 25, 2004 5:25 pm
Miejscowość: Oborniki Wlkp.

Postprzez filip-orzech » Nie Kwi 26, 2009 12:37 pm

Nie będę polemizował z tobą o tym bo nie chcę zaśmiecać koledze tematu.

pzdr
"Lepiej walczyć za coś, niż żyć bez celu." generał George S. Patton

Image
Image
Awatar użytkownika
filip-orzech
 
Posty: 131
Rejestracja: Czw Sty 03, 2008 3:16 pm

Postprzez georgio-rs » Nie Paź 04, 2009 2:09 pm

fajnie to wyszło szacun
Awatar użytkownika
georgio-rs
 
Posty: 7
Rejestracja: Nie Maj 04, 2008 9:29 am
Miejscowość: Opole


Wróć do Modelarstwo redukcyjne - plastik

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości