Wywar a'la krecik albo ćóś innego

Tu dyskutujemy na temat technik stosowanych w modelarstwie redukcyjnym

Postprzez _iceboy » Sob Gru 20, 2003 4:59 pm

Artur napisał:
Zostaw model w Krecie na noc , soda może zeżreć model w całości i będziesz lekko zdiwiony jak nic nie zastaniesz bo przy okazji soda może "zjesć " naczynie w którym moczysz model


hmm super tata dosypał sody do wiaderka z kretem .... :? kurde zobaczymy co z tego wyjdzie ... oby nie zjadło Phantoma ... :roll:
-------------------------------------------------
Warsztat:
ASK 21 1/32
Awatar użytkownika
_iceboy
 
Posty: 615
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 2:03 pm
Miejscowość: Konin

Postprzez Rafal » Sob Gru 20, 2003 6:57 pm

Artur napisał(a):
_iceboy napisał(a):kurde trzymam ztarego grata już 3 godziinki (czas pisania postu 15:06) i nawet kurcze kalki nie drgnęły ... niewiem może za mało kreta ... kupiłem normalną sode kaustyczną i zamierzam zrobić to tak jak piszą w Mini Replice nr32 czyli 1:10 może się Phantom rozklei po tygodniu :twisted:

Zostaw model w Krecie na noc :!: , soda może zeżreć model w całości i będziesz lekko zdiwiony jak nic nie zastaniesz bo przy okazji soda może "zjesć " naczynie w którym moczysz model


Panowie,

Temat byl walkowany nie raz ale:

Farby olejne usuwamy:

1. kretem/soda kaustyczna
2. zmywaczem Wamodu
3. plynem hamulcowym

Farby akrylowe usuwamy:
1. zmywaczem Wamodu
2. plynem hamulcowym
3. baaardzo slabo spirytusem
4. baaardzo slabo terpentyna

Farby Tamiya usuwamy:
1. zmywaczem Wamodu
2. plynem hamulcowym
3. spirytusem

Klejenie cyjanoaktrylem usuwamy:
1. kretem/soda kaustyczna - uwaga, proces jest dlugotrwaly ale na pewno mozna rozkleic model na czesci pierwsze

Klejenie klejem rozpuszczalnikowym usuwamy:
po moczeniu w krecie/sodzie niektore czesci same odpadna. niektore mozna delikatnie podwazyc skalpelem, inne niestety dadza sie tylko odlamac i to nie niekoniecznie na linii klejenia

Sidolux (nie sprawdzalem) usuwamy:
prawdopodobnie jak farby akrylowe

Kalki mozna probowac odklejac na plyn do mycia szyb - kalki zaczynaja sie marszczyc i potem mozna je podwazyc pedzielkiem i przeniesc na kawalem papieru po innych kalkach

Co do agresywnosci srodkow:

Zmywacz wamodu delikatnie matowi owiewki - ale wystarczy przepolerowac albo pasta do zebow albo pasta polerska Tamiyi i jest znow ok

Kret/soda - nie wplywa na polistyren

Plyn hamulcowy - nie wplywa na polistyren

Spirytus - nie wplywa na polistyren

Niebezpieczenstwa zwiazane ze srodkami:

Kret/soda - rozpuszcza sie z wydzielaniem ciepla, roztwor ma wlasnosci zrace - mozna sie poparzyc, zniszczyc ubranie albo meble

Plyn hamulcowy - podobno rakotworczy

Zwywacz wamodu - mozna sie struc wahajac zbyt dlugo

Spirytus - kazdy wie :-)

UWAGA: roztworu z sody/kreta pod zadnym pozorem nie robimy w aluminiowych/miedzianych(?) garnkach - rozpuszcza sie szybciej niz farba na modelu. Najlepsze sa kuwety fotograficzne i wiekszosc tworzyw sztucznych.

To tyle z moich doswiadczen

Rafal
Rafal
 
Posty: 503
Rejestracja: Nie Lis 02, 2003 2:14 am
Miejscowość: Wa-wa

Postprzez Wojciech Perkowski » Sob Gru 20, 2003 7:17 pm

Cleanlux (srodek do usuwania Sidoluxu) wart jest polecenia - niedrogi i usuwa akryle oraz olejne - w sklepach z chemia gosp.
Wojtek.
Awatar użytkownika
Wojciech Perkowski
 
Posty: 485
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 1:34 pm
Miejscowość: Łyski k. Białegostoku

Postprzez _iceboy » Sob Gru 20, 2003 7:39 pm

Rafał napisał:
Klejenie cyjanoaktrylem usuwamy:
1. kretem/soda kaustyczna - uwaga, proces jest dlugotrwaly ale na pewno mozna rozkleic model na czesci pierwsze

Klejenie klejem rozpuszczalnikowym usuwamy:
po moczeniu w krecie/sodzie niektore czesci same odpadna. niektore mozna delikatnie podwazyc skalpelem, inne niestety dadza sie tylko odlamac i to nie niekoniecznie na linii klejenia


czyli jak potrzymam model w sodzie kilka dni to mniej więcej się rozleci?? :))

Co do agresywnosci srodkow:

Zmywacz wamodu delikatnie matowi owiewki - ale wystarczy przepolerowac albo pasta do zebow albo pasta polerska Tamiyi i jest znow ok

Kret/soda - nie wplywa na polistyren

Plyn hamulcowy - nie wplywa na polistyren

Spirytus - nie wplywa na polistyren


a i modelu też mi nie zje po kilku dniach?? pytam bo Pan Daniel Lechman powiedział mi że może się to źle skonczyć i że soda modelu nie rozkli ....

a i jak długo mam to trzymać ?? :oops:

pozdrawiam
-------------------------------------------------
Warsztat:
ASK 21 1/32
Awatar użytkownika
_iceboy
 
Posty: 615
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 2:03 pm
Miejscowość: Konin

Postprzez Rafal » Sob Gru 20, 2003 7:47 pm

_iceboy napisał(a):Rafał napisał:
Klejenie cyjanoaktrylem usuwamy:
1. kretem/soda kaustyczna - uwaga, proces jest dlugotrwaly ale na pewno mozna rozkleic model na czesci pierwsze


czyli jak potrzymam model w sodzie kilka dni to mniej więcej się rozleci?? :))


Moze nie trzeba kilka dni, moze wystarcza 24 godziny. Dostalem Shermana do remontu klejonego CA i po ilus tam godzinach udalo mi sie rozkleic wozki bez lamania.

_iceboy napisał(a):
Co do agresywnosci srodkow:

Zmywacz wamodu delikatnie matowi owiewki - ale wystarczy przepolerowac albo pasta do zebow albo pasta polerska Tamiyi i jest znow ok

Kret/soda - nie wplywa na polistyren

Plyn hamulcowy - nie wplywa na polistyren

Spirytus - nie wplywa na polistyren


a i modelu też mi nie zje po kilku dniach?? pytam bo Pan Daniel Lechman powiedział mi że może się to źle skonczyć i że soda modelu nie rozkli ....

a i jak długo mam to trzymać ?? :oops:

pozdrawiam


Klejonego klejem rozpuszczalnikowym nie. Klejony klejem CA prawdopodobnie tak.

Rafal
Rafal
 
Posty: 503
Rejestracja: Nie Lis 02, 2003 2:14 am
Miejscowość: Wa-wa

Postprzez Artur » Sob Gru 20, 2003 8:15 pm

Rafal napisał(a):
Artur napisał(a):
_iceboy napisał(a):kurde trzymam ztarego grata już 3 godziinki (czas pisania postu 15:06) i nawet kurcze kalki nie drgnęły ... niewiem może za mało kreta ... kupiłem normalną sode kaustyczną i zamierzam zrobić to tak jak piszą w Mini Replice nr32 czyli 1:10 może się Phantom rozklei po tygodniu :twisted:

Zostaw model w Krecie na noc :!: , soda może zeżreć model w całości i będziesz lekko zdiwiony jak nic nie zastaniesz bo przy okazji soda może "zjesć " naczynie w którym moczysz model


Panowie,

Temat byl walkowany nie raz ale:

Farby olejne usuwamy:

1. kretem/soda kaustyczna
2. zmywaczem Wamodu
3. plynem hamulcowym

Farby akrylowe usuwamy:
1. zmywaczem Wamodu
2. plynem hamulcowym
3. baaardzo slabo spirytusem
4. baaardzo slabo terpentyna

Farby Tamiya usuwamy:
1. zmywaczem Wamodu
2. plynem hamulcowym
3. spirytusem

Klejenie cyjanoaktrylem usuwamy:
1. kretem/soda kaustyczna - uwaga, proces jest dlugotrwaly ale na pewno mozna rozkleic model na czesci pierwsze

Klejenie klejem rozpuszczalnikowym usuwamy:
po moczeniu w krecie/sodzie niektore czesci same odpadna. niektore mozna delikatnie podwazyc skalpelem, inne niestety dadza sie tylko odlamac i to nie niekoniecznie na linii klejenia

Sidolux (nie sprawdzalem) usuwamy:
prawdopodobnie jak farby akrylowe

Kalki mozna probowac odklejac na plyn do mycia szyb - kalki zaczynaja sie marszczyc i potem mozna je podwazyc pedzielkiem i przeniesc na kawalem papieru po innych kalkach

Co do agresywnosci srodkow:

Zmywacz wamodu delikatnie matowi owiewki - ale wystarczy przepolerowac albo pasta do zebow albo pasta polerska Tamiyi i jest znow ok

Kret/soda - nie wplywa na polistyren

Plyn hamulcowy - nie wplywa na polistyren

Spirytus - nie wplywa na polistyren

Niebezpieczenstwa zwiazane ze srodkami:

Kret/soda - rozpuszcza sie z wydzielaniem ciepla, roztwor ma wlasnosci zrace - mozna sie poparzyc, zniszczyc ubranie albo meble

Plyn hamulcowy - podobno rakotworczy

Zwywacz wamodu - mozna sie struc wahajac zbyt dlugo

Spirytus - kazdy wie :-)

UWAGA: roztworu z sody/kreta pod zadnym pozorem nie robimy w aluminiowych/miedzianych(?) garnkach - rozpuszcza sie szybciej niz farba na modelu. Najlepsze sa kuwety fotograficzne i wiekszosc tworzyw sztucznych.

To tyle z moich doswiadczen

Rafal

Według moich doświadczeń soda zżera modela na amen jeśli przedobrzymy :lol:
Artur Domański
Awatar użytkownika
Artur
 
Posty: 459
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 7:50 am
Miejscowość: Kielce

Postprzez stachu burzak » Sob Gru 20, 2003 8:40 pm

:) koledzy!!-plyn hamulcowy ma odczyn zasadowy jak kazdy iolej hydrauliczny i jako zmywacz jest o.k.uwaga tylko na oczy bo zracy
stachu burzak
 
Posty: 2
Rejestracja: Czw Gru 18, 2003 9:51 pm
Miejscowość: Darłowo

Postprzez Rafal » Sob Gru 20, 2003 9:47 pm

Artur napisał(a):Według moich doświadczeń soda zżera modela na amen jeśli przedobrzymy :lol:


Uzywam jej od wielu lat choc z rzadka - poki co nic mi nie zezarlo. Ale na pewno sa odstepstwa od reguly. Zwlaszcza jakies polistyreny wynalazki.

Rafal
Rafal
 
Posty: 503
Rejestracja: Nie Lis 02, 2003 2:14 am
Miejscowość: Wa-wa

Postprzez Daniel Lachman » Nie Gru 21, 2003 8:35 pm

_iceboy napisał(a): pytam bo Pan Daniel Lechman

za "Pana" leć po piwo, wysyłka kurierem, oczekuję nad ranem. :D
Pomyłkę w nazwisku Ci daruję pod warunkiem że masz papiery na dyslekcję :D
pozdrawiam
Awatar użytkownika
Daniel Lachman
 
Posty: 153
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 4:26 pm
Miejscowość: Warszawa

Postprzez Daniel Lachman » Nie Gru 21, 2003 8:40 pm

Moim zdaniem model sklejony klejem rozpuszczającym plastik ani w sodzie, ani w krecie się nie rozklei. Sklejonym CA lub jakimś klejem dobrym nie reagującym agresywnie z modelem daje szanse na rozklejenie. Ja rozklejałem skalpelem... :)
pozdrawiam
Awatar użytkownika
Daniel Lachman
 
Posty: 153
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 4:26 pm
Miejscowość: Warszawa

Postprzez _iceboy » Nie Gru 21, 2003 9:11 pm

Daniel Lachman napisał:
za "Pana" leć po piwo, wysyłka kurierem, oczekuję nad ranem.
Pomyłkę w nazwisku Ci daruję pod warunkiem że masz papiery na dyslekcję
pozdrawiam


oj sorki :oops: ale mam dyslektyka :))) tylko nie chce mi się skanować papierów ....

no kurde niektóry piszą że odpadnie niektórzy że nie ... w co ja mam wierzyć?? a modele lezą od soboty godzina 15 w krecie i nic nic .... nawet farba nie słazi :?

pozdrawiam
-------------------------------------------------
Warsztat:
ASK 21 1/32
Awatar użytkownika
_iceboy
 
Posty: 615
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 2:03 pm
Miejscowość: Konin

Postprzez Artur » Nie Gru 21, 2003 10:15 pm

W sobote rano włozyłem kabinke (szkło) od Me-262 bo mi malowanie troszke nie wyszło i wieczorem właśnie skończyło się moczyć - efekt:
Farba idealnie zlazła po około 10 godz. :lol:
Artur Domański
Awatar użytkownika
Artur
 
Posty: 459
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 7:50 am
Miejscowość: Kielce

Postprzez _iceboy » Nie Gru 21, 2003 10:29 pm

Artur napisał:
W sobote rano włozyłem kabinke (szkło) od Me-262 bo mi malowanie troszke nie wyszło i wieczorem właśnie skończyło się moczyć - efekt:
Farba idealnie zlazła po około 10 godz.


no wiesz ja to chce na czynniki pierwsze :twisted:

pozdrawiam
-------------------------------------------------
Warsztat:
ASK 21 1/32
Awatar użytkownika
_iceboy
 
Posty: 615
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 2:03 pm
Miejscowość: Konin

Postprzez Artur » Nie Gru 21, 2003 10:35 pm

_iceboy napisał(a):Artur napisał:
W sobote rano włozyłem kabinke (szkło) od Me-262 bo mi malowanie troszke nie wyszło i wieczorem właśnie skończyło się moczyć - efekt:
Farba idealnie zlazła po około 10 godz.


no wiesz ja to chce na czynniki pierwsze :twisted:

pozdrawiam

Im dłużej będziesz trzymał w Krecie tym lepiej dla rozklejenia modelu - cierpliwości :!: . Niektóre farby musza troszke poleżakować w Krecie zanim zacznie on działać, bo jesli farba była nakładane pędzlem to warstwa jest grubsza niż nakładana aerografem i Kret ma więcej "roboty"
Artur Domański
Awatar użytkownika
Artur
 
Posty: 459
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 7:50 am
Miejscowość: Kielce

Postprzez KP » Wto Gru 23, 2003 8:06 am

Czesc!

Mam dwie rzeczy - pierwsza do Iceboya - sprawdz czy Twoj Phantom nie byl pomalowany akrylem. Jesli tak to krecik niewiele mu zrobi.

dwa - do Rafala - Twoja liste mozna uzupelnic o jeszcze jeden specyfik - bezacetonowy zmywacz do paznokci. Usuwa akryle i olejne :-)

pozdrowienia
KP
Verkaafts mei Gwand 'I foahr in Himmel!
KP
 
Posty: 207
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 6:23 am
Miejscowość: Warszawa

PoprzedniaNastępna

Wróć do Modelarstwo redukcyjne - plastik

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 18 gości